Babella

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2010

Lika bra att ha jul året om

Av babella - 3 oktober 2010 13:07

I filosofin fick vi i uppgift att läsa och analysera denna artikel:

http://www.dn.se/debatt/lika-bra-att-nu-tillata-dopning-i-elitidrotten-1.524070


Till er som inte orkade läsa artikeln: Den här killen tycker att dopning ska tillåtas inom elitidrott.

Till filosofiuppgiften hörde att vi skulle plocka ut hans för- och motargument. Nu när jag gjort klart uppgiften och läser igenom hans argument blir jag besviken, för han ska tydligen vara en av Sveriges bästa filosofer, om inte till och med den bästa.


Hans argument för att tillåta är bland annat att "vi har ändå så dåliga tester så varför inte tillåta det helt", "det svenska simundret från 90-talet och fotbollsguldet 94 grundades på kreatindiet", "tillåter man droger kan man istället ha klasser baserade på längd, vikt och muskelmassa men inte kön", "prestationshöjande preparat kan också medföra en fortsatt slakt på olika rekord", "uppgiften är inte längre att utröna var gränsen för vad som är mänskligt möjligt går, utan att tänja den" samt "istället för att bara de med talang kan vinna lopp kan vem som helst bli utövare". (Inte 100% korrekta citat, har kortat ner för att det ska bli enklare att läsa)

Och motargumenten? Ja, dem skämtar han bort.

Läser man texten noggrant ser man att han ibland vill tillåta all dopning, och ibland bara Epo-dopning.

Kort sagt tycker jag att han har patetiskt dåliga argument till att man ska tillåta det.


Jag är ju ingen direkt idrottare så jag kan ju inte riktigt sätta mig in i det han säger. Men jag sjunger däremot. Tänk om alla som fick lust att sjunga kunde göra det, sen bara retuscherade man bort det falska, satte dit lite specialeffekter och höll på, och vips var alla superstjärnor som sjöng som gudar.

Det skulle vara lite som att ha helg hela veckan, eller jul året om. Man skulle tröttna stenhårt.


Varför inte bara låta de med talang för löpning springa, de med talang för sång sjunga och de som har talang för att bygga hus göra det?

Det finns de som påstår att de inte har en talang för någonting, men alla har faktiskt talang för nånting. Jag har aldrig träffat en enda människa som inte kunnat säga en enda sak som de är bra på. Ja, förutom under den där perioden i livet där man är ful, tjock och inte kan nånting, fast man  är skitsnygg, väger som man ska och är jätteduktig innebandyspelare.

Och om du fortfarande inte tror på att alla har någon talang, de som inte tycker att de har nå talang har bara inte hittat den. Just du kanske är jätteduktig frisör men du har aldrig testat att klippa nån.


  

 
 
Ingen bild

Mamlan

3 oktober 2010 18:36

Härligt, som vanligt! Så där tänker jag kring mina elever (och min personal!), att alla kan lära och utvecklas, men vi har inte alltid hittat tråden att dra i hos alla.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av babella - 26 november 2011 23:56

Okej, så jag har pretty much gett upp idén på att jag kommer få igång denna blogg igen. Dock har jag både twitter och tumblr för er som ändå vill följa mina knäppa tankar.   Twitter: http://twitter.com/#!/Ramevik Tumblr: http://frokenramevik.tu...

Av babella - 5 september 2011 18:52

Känns som att jag varit borta i en evighet. Minns inte när jag bloggade senast. Minns inte vad jag skrev. Har haft en hektisk sommar I guess. Men nu är skolan igång igen, och jag tänker köra igång med veckans citat, bara för att jag är citatälskare. ...

Av babella - 9 juli 2011 00:41

Två veckor. Två jävla veckor. Det är så länge en man (om man ens kan kalla dem det än) står ut med mig numera. Är jag verkligen såååå... Ja, tråkig? Eller vad fan är problemet? Själv tror jag att jag helt enkelt är på tok för vanlig, eller åtminstone...

Av babella - 29 juni 2011 18:45

Tänk om jag bara kunde få spola tillbaka tiden och göra om, göra rätt... Skulle ge massor för det. Fattar inte hur allt kunde bli så fel så fort.   Jag känner verkligen att Gnesta inte är ett ställe för mig. Har bott här typ.. Ja, 7 år blev det v...

Av babella - 23 april 2011 10:33

En kvinna står nedgrävd till midjan med bakbundna händer. Hennes man, far och söner kastar stenar på henne. På sönernas kinder rinner tårar, medan det på Sorayas kropp rinner blod.   Denna scen ut ”The Stoning of Soraya M” kommer aldr...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Du som läser min blogg, känner du mig personligen?
 Ja
 Nej

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Kategorier

Besöksstatistik

RSS

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards